lördag 23 maj 2009

Sprit och inbrott

Kraftig rubrik va? Inte riktigt lika spännande i verkligheten, men väl värt att notera och berätta om. Såhär är det:

Inte mer än en vecka tog det förrän körkortet låg i brevlådan. Med kortet följde en tabell som visar hur mycket sprit man kan dricka utan att åka fast(!). Tydligen befinner sig en man i min viktklass efter 5 fyror fyrtioprocentig sprit under en fyratimmarsperiod i någon form av gråzon, där det möjligtvis är en dålig idé att sätta sig bakom ratten. Och så tycker folk här att vi svenskar har dålig alkoholmoral..

Mitt körkort, tillsammans med sprittabellen. De fyra raderna handlar om antalet timmar efter första drinken.

Jag har också möjligtvis blivit misstänkt i en inbrottshärva. Jag fick det hela förklarat för mig av min granne, som numera har installerat såväl inbrottslarm som extra lås på dörren. Det faller sig nämligen som så att hela härvan och dess tillslag är koncentrerade till hans lägenhet och då specifikt kylskåpet, ur vilket inget försvinner, men byter plats. Detta larm går nu för jämnan och när jag frågade om han fortfarande hade problem med inbrott konstaterade han bara lugnt att han misstänkte grannarna. Om det var menat som att han har ögonen på mig vet jag inte, men han verkar ju minst sagt skum, så jag kanske ska säkra upp genom att tipsa om nån annan granne..

Slutligen ska jag meddela att solen har kommit tillbaka! Efter ett flera dagar långt uppehåll då vädret har varit varmt men mulet så var himlen äntligen blå igen idag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vem orkar dricka fyra öl på fyra timmar.. då blir man ju törstig medans man väntar ju!

Vårat öl-championship innehöll en lite annan frekvens på ölen tror jag..!

/Emil

Jacob sa...

hehe, onekligen!